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20110710 美国宇宙飞船的退役之旅

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发表于 2011-7-10 12:09:44 | 显示全部楼层 |阅读模式
这一篇没感觉,随便翻翻,欢迎拍砖啊。呵呵

7.10  美国航天飞船的退役之旅
イチロー選手との対談で、映画監督の北野武さんが礼を言っている。「大リーグの憧れの選手を目の前に引きずり下ろしてくれたというか、ものすごい高級車があって、今までは見るだけだったけれど、ある時その車の後ろに乗せてもらえた感じなんだよ」。
在和一郎选手对话的时候,电影导演北野武说:“不敢相信美国职业棒球甲级联赛的梦幻球员现在竟然就坐在我的对面。这简直就和原本一直只有在一旁艳羡的高级车,如今自己却亲身坐在车内的感觉一样啊。”日本人宇宙飛行士の功績も似ている。共に大気圏を飛び出し、「見るだけだった」世界に浸った人も多かろう。「天井がすーっと壁になった」(毛利衛(まもる)さん)、「美しい地球をよりよい姿で次世代に」(山崎直子さん)など、日本語で持ち帰った体感は貴い。
日本人对待宇航员功绩的态度,和北野武导演类似。很多人都沉浸在要和宇航员一起飞出大气层,“只是看看这颗星球”的幻想中。“天花板唰——地一下变成了墙壁”(毛利卫),“将更美好的地球传给下一代”(山崎直子)。诸如此类,日本人这种如同身临其境的感受非常宝贵。過去7人の日本人を乗せた米国のスペースシャトルが、75万人に見送られて最後の旅に出た。30年、135回に及ぶ飛行は外国人にも開かれ、宇宙を近づけた。しかし、翼のある軌道船を使い回すシステムは複雑すぎた。
在今天,曾装载过7名日本人的美国飞船“阿特兰蒂斯号”,在75万人的注目下向它的退役之旅进发。美国30年间多达135次的宇宙航行,外国人也参与其中,和人类一起接近宇宙。但是,驱动双翼轨道船的系统太复杂了。コロンビア、チャレンジャー、ディスカバリー、アトランティス、エンデバー。就役順に「高級車」を並べれば、乗員もろとも失われた古い名二つが澱(おり)のように胸に残る。
冷戦下、青天井の予算で国威を託されたアポロ計画と違い、シャトルは財政の重力にさらされ続けた。事故で費用は膨らみ、打ち上げ実績は年50回の目標に遠い。退役は超大国の衰えと無縁ではなかろう。
哥伦比亚号,挑战者号,发现者号,阿特兰蒂斯号,奋进号。如果按照服役时间的先后,把这些“高级车”依次排列的话,那两架由于飞船失事导致宇航员身死的飞船名字会永远地埋藏于心中。和冷战中为了显示国威而预算无上限的阿波罗计划不同,航天事业如今成了拉低财政收入的“重力因素”。飞船出事预算飙升,每年的成功发射的次数距离计划中的50次依旧相差甚远。航天飞船的无奈退役与大国的衰败难道没有一点关系吗?地上は難題にあふれ、国を挙げて天空の覇を競う時代でもない。ただ、国際協力の場としての宇宙開発はつないでおきたい。選ばれし者の目を借りて、青い惑星と国境線のない大陸を遠望する。そんな習慣が人類に求められる
地球上的难题层出不穷,现在还不是举国来争夺天空霸权的时候。不过,笔者还是希望日本能够通过国际合作来参与到宇宙资源的开发。我们大家可以借助被选拔的日本人的眼睛,来瞭望这颗蓝色的星球和不分国界的大陆。希望这种事情可以成为人们将来的习惯。

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发表于 2011-7-13 10:42:29 | 显示全部楼层
スペースシャトル:space shuttle 航天飞机,与飞船大不相同啊。
ディスカバリー:发现号。
日本語で持ち帰った体感は貴い:由日本宇航员带回来的亲身感受非常宝贵。
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发表于 2011-7-13 10:46:01 | 显示全部楼层
VOX POPULI: In a post-Shuttle world, we must work together in space
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    Film director Takeshi Kitano thanked Ichiro Suzuki of the Seattle Mariners during an interview. "You've brought my major league heroes down to earth for me," Kitano told the Seattle outfielder. "To put it another way, it's like there was this terrific luxury car I could only admire from afar before, but now I'm allowed to ride in the backseat."
    What Ichiro has done isn't unlike what Japanese astronauts have done. They all ventured into "outer space" and experienced what they could only have "looked at from afar" before. "The ceiling became a wall," recalled astronaut Mamoru Mori. Naoko Yamazaki noted: "Our planet is beautiful. When we leave it to our descendants, I want it to be even more beautiful." Their first-hand experiences are certainly valuable.
    NASA's Space Shuttle program, in which seven Japanese astronauts were involved, is about to end. The final mission was launched on July 8 and watched by 750,000 people. There have been 135 Shuttle flights over the last 30 years. The inclusion of non-Americans on those missions brought outer space closer, so to speak, to people around the world. But the system of reusing winged orbiters proved too complex.
    In chronological order, the operational shuttles were the Columbia, the Challenger, the Discovery, the Atlantis and the Endeavor. Among these "luxury cars," the names of Challenger and the Columbia bring back memories of tragic disasters that killed all their crew members.
    Unlike the Apollo program, on which the U.S. government spared no expense during the space race with Soviet Union during the Cold War, the Space Shuttle program was constantly in fiscal straits. Accidents added to the cost, and the frequency of launches fell far short of the target of 50 a year. The end of the Space Shuttle program cannot be unrelated to the recent decline of America as a superpower.
    There are many problems on Earth, and this is obviously no time for any country to stake its national prestige on the conquest of outer space. But space development as a form of international cooperation ought to continue. The human race needs to get into the habit of seeing, through the eyes of chosen space fliers, our blue planet with its continents that have no national borders.

--The Asahi Shimbun, July 10
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